Listing 1 - 10 of 365 << page
of 37
>>
Sort by

Book
Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten
Author:
Year: 2005 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt handvatten om écht te leren communiceren met pubers en adolescenten. Het is tevens een uitstekend hulpmiddel om hun leefwereld te leren begrijpen. Aan bod komen de kenmerken van de puberteit, de opvoedkundige problematiek en de attitude en gespreksvoering die van belang is in communicatie in het algemeen en in communicatie met pubers in het bijzonder. Vervolgens worden de verschillende vraagtechnieken besproken en hun waarde in de adolescentie. De kernmethodiek is de socratische wijze van communiceren die onontbeerlijk is tijdens de puberteit. Ten slotte wordt in een epiloog de maatschappelijke betekenis van de puberteit bekeken. De vele oefeningen maken dit boek geschikt in opleidingen voor mensen die met jongeren werken, van leerkracht of politieagent tot therapeut.


Book
Enabling Safety Lesbigay Teachers
Author:
Year: 2005 Publisher: COC Nederland

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit rapport geeft een terugblik op doelen en activiteiten van het project ESLT. ESLT wil scholen stimuleren om de sociale veiligheid van hun homo- en biseksuele personeelsleden te verbeteren en te versterken. In dit rapport staan methoden beschreven die speciaal ontwikkeld zijn en voldoen aan de eisen die ESLT hieraan stelt.


Digital
Handboek voor elke mentor
Authors: ---
ISBN: 9789080855533 Year: 2005 Publisher: Esch Quirijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek voor beginnende en ervaren mentoren is geschreven vanuit een contextuele visie. Mentoren kunnen erin lezen hoe ze effectief in balans kunnen komen met hun leerlingen, met ouders, met collega's en ook met zichzelf. Het boek gaat uitgebreid in op diverse gesprekstechnieken. Ook worden handvatten gegeven om van een mentorklas een hechte groep te maken. Verder geeft men tips om de eerste ouderavond tot een succes te maken, om een goed leerlingvolgsysteem op te zetten en rapportvergaderingen succesvol te leiden. Tenslotte brengen de auteurs de meest voorkomende leerproblemen als faalangst, dyslexie en ADHD helder in beeld. Op de bijbehorende website is extra materiaal te downloaden en worden de laatste nieuwtjes op het gebied van het mentoraat gepubliceerd.


Book
Jeugdactiviteiten in de brede school. Werkboek voor kwaliteitsontwikkeling: doelen, methodiek, evaluatie
Authors: --- ---
Year: 2005 Publisher: Amsterdam NIZW Jeugd

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werkboek biedt scholen en instellingen een instrumentarium om doelen en kwaliteiten van hun jeugdactiviteiten inzichtelijk te maken en te evalueren. Pedagogisch uitgangspunt is een gezamenlijk streven naar meer levensecht leren, uitgewerkt in enkele globale doelen. De makers hebben het boek geschreven omdat de brede school volgens hen fantastische mogelijkheden biedt om spannende en leerrijke activiteiten te organiseren met kinderen en jongeren, in basis- en voortgezet onderwijs. Activiteiten in of juist buiten school, met medewerking van allerlei mensen en instellingen uit het buitenschoolse leven. Maar ook omdat het realiseren van al dat moois niet eenvoudig is. Hoe word je het eens over doelen en evaluatiecriteria? Hoe kun je de kwaliteit die je in huis hebt vasthouden, verbeteren en verdiepen? Waarop kies je nieuwe activiteiten of medewerkers? Het werkboek wil praktische handvatten bieden om deze vragen te beantwoorden. Het bevat o.a. een evaluatie-instrument en handreikingen om de activiteiten en methodiek inzichtelijk en doelgericht te beschrijven.


Book
Een kind uit een pleeggezin in de klas. Informatie voor leerkrachten van de basisschool
Authors: ---
Year: 2005 Publisher: Meppel Ten Brink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekje geeft informatie en tips voor leerkrachten die zo'n kind in de groep hebben. Het geeft aandachtspunten om kinderen uit pleeggezinnen op school te steunen. Ook worden suggesties gedaan om pleegzorg in de klas te bespreken. Het is geschreven vanuit de belevingswereld van kinderen.


Book
Receptenboek homoseksualiteit in het onderwijs
Author:
Year: 2005 Publisher: COC Netherlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Homodiscriminatie is probleem waar scholen ook mee kampen. Het is de taak van een school om daarin een beleid te voeren. Scholen zijn immers in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor een veilig en tolerant schoolklimaat. Dit receptenboek geeft scholen de mogelijkheid om zichzelf te screenen en verder te werken aan een homo-emancipatiebeleid voor zowel leerlingen als leerkrachten. Om scholen te helpen bij het uitwerken van zo'n gedragen diversiteitsbeleid biedt deze map allerlei concrete tips en praktijkvoorbeelden.


Book
Groeiboek: zorg- en volgsysteem voor kleuters: Deel 2. Signaleren
Authors: --- ---
Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groeiboek is een hulpmiddel bij de uitbouw van een zorgbeleid in de school, in het bijzonder voor kleuters die extra aandacht vragen. Groeiboek bestaat uit vier afzonderlijke boekdelen. Dit tweede deel behandelt de signalisering. Vervolgens komen in het derde deel de analyse en het handelen aan bod. In het vierde deel wordt de continuïteit van de gedeelde zorg, met een centrale plaats voor het kinddossier, behandeld.


Book
Hoezo dyslexie?
Year: 2005 Publisher: Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de dvd 'Hoezo Dyslexie?' staan drie informatiefilms over dyslexie. De eerste is bedoeld voor een breed publiek en gaat over dyslexie in het gehele onderwijs. De tweede film bevat informatie specifiek over dyslexie in het (speciaal) basisonderwijs, terwijl de derde film ingaat op dyslexie in het voortgezet onderwijs. Elke film laat zien wat dyslexie inhoudt en wat het belang is van tijdige herkenning ervan. Ook geeft iedere film inzicht in een gerichte aanpak zowel thuis als op school, die ervoor zorgt dat dyslexie geen belemmering hoeft te zijn voor een volwaardige ontwikkeling van de kinderen.


Book
Reflexen, leren en gedrag : inzicht in de beleveniswereld van het kind : een non-invasieve benadering voor het oplossen van leer- en gedragsproblemen
Author:
ISBN: 9789076775074 Year: 2005 Publisher: Zoetermeer Drukkerij & Uitgeverij Protocol

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De basis van het functioneren van ons zenuwstelsel wordt door een reeks zogenaamde primitieve reflexen al in de baarmoeder gelegd. De ontwikkeling van de eerste dag af aan, de basispatronen van onze latere reacties, en een groot deel van de prestaties op school en op volwassen leeftijd hangen van de juiste ontwikkeling van deze reflexen en daarmee het niveau van de neurologische rijping af. Wanneer een of meer primitieve reflexen zich niet volledig ontwikkelt, of wanneer sommige van deze niet volledig geïnhibeerd worden, zal dit altijd van invloed zijn op de verdere ontwikkeling en daardoor een minder efficiënt functioneren van bewegingen en leren tot gevolg hebben. Dit boek beschrijft uitgebreid het waarom van bepaalde leer- en gedragsproblemen en geeft aan hoe een kwetsbaar kind kan worden herkend en hoe de obstakels kunnen worden overwonnen die kinderen beletten om op school en in het leven te slagen.


Book
CombiList, een instrument voor taalontwikkeling via interactie. Praktische vaardigheden voor leidsters en leerkrachten
Authors: --- ---
Year: 2005 Publisher: Utrecht NIZW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

CombiList is bedoeld voor leidsters en leerkrachten die zelf aan de slag gaan om gesprekken in hun groep meer op taalverwerving te richten. Zij vinden daar een Inventarisatielijst en een Checklist voor, die in praktische termen wordt toegelicht, ruim voor zien van voorbeelden. Met deze lijsten kunnen ze de kansen voor taalontwikkeling van kinderen inschatten en nagaan waar ze hun eigen gedrag nog kunnen aanpassen om die kansen voor de kinderen te vergroten. Het boek bevat ook een Observatielijst voor begeleider, opleider of collega om te kijken naar de gesprekken van leidster of leerkracht.

Listing 1 - 10 of 365 << page
of 37
>>
Sort by